20 KM på et Eboard – Er det sandt?
Vi tager vores kunder meget seriøst og vil aldrig være for kreative med de specifikationer, vi reklamerer med på vores Eboards. Man ser ofte at fabrikker og producenter kan være kreative med tallene, men RoadSurfing tester selv specifikationerne, inden et eboard bliver lagt på hjemmesiden.
Flere kunder har spurgt nysgerrigt, imens andre kunder har været af den overbevisning, at den reklameret rækkevidde muligvis var en overdrivelse. Det kan vi hos RoadSurfing 100% afkræfte. Derfor har vi i dette tilfælde testet vores RoadSurfing 2.0 board med 4.4Ah batteri, som kan køre op til 20km på en opladning. På nedenstående billede har vi ifølge appen Endomondo kørt en tur på 20,74 km med en gennemsnitlig hastighed på 21,6 km/t. Her skal det tilføjes at batteriet ikke var dødt endnu, og batteriet ville kunne nå op til 1-2 km mere. Dog vil de sidste km skulle klemmes ud og acceleration samt tophastighed på dette RoadSurfing eboard, ville begrænses betydeligt på de sidste kilometer.
Sandhed med modifikationer
Vægt
Et batteri på et eboard fungerer meget simpelt, og man kan drage paralleller til en bil. Vi reklamerer nemlig med en rækkevidde på op til 20 km, og selvom man kan nå længere end 20 km, så kan man også løbe tør for batteri meget hurtigere. Der er nemlig mange parametre der spiller ind. Jo mere vægt du læsser på en bil, jo mere benzin vil bilen bruge, når du kører i den. Ligeledes afhænger rækkevidden på dit eboard i høj grad af, hvor meget du vejer. En person på 70 kg, vil kunne nå længere end en person på 95 kg, da batteriet skal afgive mere energi for at flytte personen.
Vejrforhold
Vejret kan have stor betydning for rækkevidde og tophastighed, når du flyver afsted på dit eboard. Har du modvind når du drøner afsted, vil det kræve mere energi fra batteriet at skubbe dig fremad. Hvis man presser boardet til at køre tophastighed i stik modvind, har du en af opskrifterne på, hvordan man hurtigst bruger alt batteriet. Den elektroniske fart kontrol (ESC) er programmeret til at ramme en tophastighed på 36 km/t, da det under normale omstændigheder ikke kræver for meget energi fra batteriet. Kører du derimod i stik modvind, vil boardet alligevel forsøge at hive dig op på de 36 km/t, men når vinden skubber dig den anden vej, vil batteriet videreføre mere energi til motorerne for at skubbe dig op til maksimum hastighed. Omvendt vil en medvind være medvirkende til længere distancer, men ikke nødvendigvis højere hastigheder pga. hastighedsbegrænsningen på 36 km/t.
Hastighed
Skal du køre økonomisk i en bil over en lang distance, så gælder det i de fleste biler om at holde en gennemsnitshastighed på 80-100 km/t med så få stop og accelerationer som muligt. Hvis du udfordrer bilen og kører 140 km/t, vil din motor komme på overarbejde og have behov for en langt større mængde benzin. Selv om det er rart at komme hurtigere frem til tiden, så er det altså mere økonomisk at holde en lavere gennemsnitsfart. Accelerationer fra et fuldt stop kræver ligeledes mere benzin.
Dit eboard fungerer på samme måde, bare med el som energikilde. Dit batteri er din tank og skal du accelerere fra fuldt stop, kræver det mere el fra batteriet, end hvis du i forvejen trillede afsted og blot skulle holde farten. Dit eboard bruger ligeledes mere energi på at holde en tophastighed på 36 km/t, end hvis du skulle holde en fart på 20 km/t. Derfor vil du altid kunne komme længere distancer med en lavere gennemsnitsfart.
Vejforhold
Cykler du op af bakken, vil du opleve at det er langt hårdere end at cykle ned af bakken. Dit eboard vil ligeledes kæmpe hårdere for at komme op af bakken. Måden den gør det på er ved at hive mere el ud af din batterittank. Dårlig asfalt er ikke kun træls fordi det vibrerer ekstra meget i fødderne. Det er kræver også mere el fra batteriet at køre på den dårlige asfalt sammenlignet med en helt glat overflade.
Levetid
Batterier har en levetid og vil løbende miste en del af den performance, man i starten oplevede. Det betyder at man gradvist vil opleve, at batteriet vil blive forringet over tid. På samme måde, som man oplever det i telefoner, computere og elbiler. I takt med at man bliver bedre til at køre på boardet, vil man typisk også køre hurtigere. Derfor oplever vi ofte, at når man har haft boardet i en hvis periode, kan man køre betydeligt kortere end man kunne fra dag 1. Batteriet kan dog nemt skiftes, hvis man gerne vil opdatere rækkevidden og man kan finde nye batterier her.
Fjernbetjening
På vores RoadSurfing 2.0 model, har vi nu integreret en helt ny fjernbetjening med display, der bl.a. viser batteriniveauet på boardet.
Det er vigtigt, at man ser batteriniveauet på fjernbetjeningen som en indikator istedet for en 100% korrekt batterimåler. Der vil nemlig være udsving i batteriindikatoren på fjernbetjeningen.
Fjernbetjeningen vil eksempelvis vibrere, når den vurderer at der er ca. 25% strøm tilbage. Ofte vil man dog opleve at batteriniveauet er nærmere 35-40%. Årsagen til udsvinget kommer af 2 årsager:
- Trådløs forbindelse, der varierer signalerne.
- En varm og arbejdende motor, der sender varierende signaler.
Husk også, at rækkeviddetælleren viser i Miles og også skal ses som en indikator. Vil du have den 100% korrekte rækkevidde, bør du måle med en GPS-app og køre boardet helt fladt – Altså helt indtil det simpelthen ikke vil køre mere.
Eboard rækkevidde – Konklusion
Rækkevidden på et eboard kan variere utroligt meget, fordi der er så mange parametre, der spiller ind. Når vi snakker rækkevidde, vil der i den perfekte verden ikke være lyskryds, asfalten helt glat, ingen stigninger og vi vejede kun 50 kg. Det er naturligvis ikke virkligheden.
Vil du have mest ud af rækkevidden på dit board, skal du sørge for at holde en fast hastighed og ikke stoppe for meget op. Hvis du ser, at der er rødt lys forude, så sæt farten lidt ned og vent på at det bliver grønt, så du undgår at stoppe helt op.
Vejer du omkring de 100 kg, kører kun topfart og flyver op og ned af valby bakke, så frygt ej.. Boardet skal nok få humøret til at stige, omend du ikke kan nå ligeså langt på ‘literen’.